Kelan koulumatkatuen reitti kelareitit.digitransit.fi antaa koulumatkan pituudeksi 83 kilometriä. Kuitenkaan oppaan antama reitti ei ole tosiasiallisesti kuljettavissa edes jalan, autosta puhumattakaan. Samaan karttapohjaan perustuva opas.matka.fi antaa henkilöautolla matkan pituudeksi 93 kilometriä.
Mielestäni koulumatka pitää pystyä tekemään lakeja noudattaen ja koulumatkan pituutta mitattaessa on näiden lakien ja hyvien tapojen nuodattamisvelvollisuus huomioitava. Kun koulumatkasta maksetaan korvausta oman auton käytön perusteella, on reitin oltava tosiasiallisesti autolla kuljettavissa lakeja ja hyviä käytöstapoja noudattaen.
Kelan digitransitin ehdottama reitti kulkee yksityisteitä, metsäteitä, yksityisen pihan läpi, metsäkoneiden ajouria, poikki olevaa tietä pitkin, suljetusta portista, metsistä ja laitumista piittaamatta ajattaen kiellettyyn ajosuuntaan, reittiä, jonka kulkeminen on kielletty ajoneuvolla ja kielletty moottoriajoneuvolla sekä tietä pitkin, jossa ei ole talvikunnossapitoa.
Kelan reittioppaan ensimmäisessä oikaisussa reitti kulkee kiellettyyn ajosuuntaan ja toisesta suunnasta on ajoneuvolla ajo kielletty.
Jos kuitenkin jukuripäänä jatkaa merkin ohi kävellen. Päätyy tuijottamaan nuorta metsikköä, jonka läpi pitäisi päästä. Reitti ei siis johda pellolle vaikka joku voisi niin luulla.
Kartasta löytyy merkintä, että tie on poikki mutta sekään ei Kelan reittiopasta haittaa. Aina voi lukitut puomit ja laidunaidat hyppiä yli tai ali.
Seuraava oikoetappi alkaakin moottoriajoneuvolla ajo kielletty -kyltillä. Jos tämä ei vielä lannista, niin päätyy em. yksityistiellä etapille, jossa ei ole talvikunnossapitoa.
Jos edelliset haasteet eivät vielä lannistaneet, niin seuraavaksi pääsee oikaisemaan yksityisen kodin pihan ja puutarhan läpi klapikasoille. Yksityisyyden suojelemiseksi näistä videot löytyvät minulta.
Mutta haasteethan on tehty voitettavaksi, eikös? Aina voi siirtyä metsäkoneen ajouralle.
Ja harrastaa vähän metsässä kulkemista stressin vähentämiseksi.
Sillä kulman takana metsäautotiellä odottaakin jo seuraava kurakko, johon ei ihan henkilöauton maavara enää riitä.